No Banner to display

No Banner to display

No Banner to display

Strefy ciszy w pociągach w Polsce i Europie

W tym miesiącu po raz pierwszy, pilotażowo, wręcz można powiedzieć, że eksperymentalnie wprowadzono w pociągach PKP Intercity, a dokładnie w uruchamianych przez przewoźnika pociągach EIP (Ekspres Intercity Premium) – Pendolino, strefy ciszy. Czym tak naprawdę jest strefa cisza? Z dosłownego rozumienia tych słów, można by wysnuć wniosek, że to miejsce, gdzie należy zachowywać się „totalnie” cicho, czyli zakazane są wszelkie rozmowy, korzystanie z urządzeń generujących dźwięk. Jednak strefa ciszy to nie tak drastyczny obszar, w którym przysłowiowo można tylko oddychać. Tak naprawdę jest to obszar, w których należy zachowywać się z szacunkiem do pozostałych pasażerów, którzy jadąc pociągiem chcą się zrelaksować, odpocząć, wyciszyć, bądź nabrać dystansu do codziennego, głośnego świata.

Skąd jednak wziął się pomysł by w Polsce wprowadzić obszar ciszy? Według przewoźnika, prośby płynęły od samych podróżnych, którzy z przytoczonych wyżej argumentów chcieli by taka usługa była dostępna w wybranych pociągach. Ilekroć jedziemy pociągiem to mamy okazję słuchać, a czasami nawet być biernymi uczestnikami procesów związanych z prywatnymi sprawami współpodróżnych. Każdy z nas wielokrotnie doświadczył sytuacji, w których od swojego współpasażera dowiedział się wszystkiego o jego lub jego rodziny chorobach, problemach, skargach na sąsiadów, z którymi mieszka. Niejednokrotnie poruszane są rozmowy dotyczące bardzo prywatnych, niekiedy nawet intymnych spraw, które niekoniecznie interesują innych. Oczywiście nie można generalizować, że w każdym pociągu, w każdym przedziale dochodzi do takich sytuacji, ale wśród czytających ten artykuł nie ma chyba osoby, która na powyższą sytuację by nie trafiła (no może za wyjątkiem osób, które pociągami nie podróżują).

Podróżni, którzy cenią swoje prywatne życie przenoszą się z rozmowami na korytarze czy w miejsca, gdzie zachowany będzie wzajemny szacunek do pozostałych podróżnych. Można zadać pytanie, jakimi cechami kieruje się osoba, która o wszystkim mówi publicznie? W innych środkach komunikacji publicznej (najczęściej są to autobusy i tramwaje) o wszystkich aspektach prywatnego życia można dowiedzieć się od osób młodych, młodzieży szkolnej, jednak nie tylko. Niejednokrotnie zdarzały się sytuacje, kiedy to osoby starsze zakłócają spokój pozostałym podróżnym. Jednak czy to w autobusie, tramwaju czy pociągu mało kogo stać na odwagę by zwrócić współpasażerowi uwagę na jego zachowanie. Panująca poniekąd „społeczna znieczulica” powoduje, że do takich zjawisk w transporcie zbiorowym będzie dochodziło co raz częściej. Dlaczego zatem powstały strefy ciszy, skoro publicznie boimy się jako pasażerowie zwracać uwagę innym? Czego się boimy? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie indywidualnie.

fot. www.intercity.pl

fot. www.intercity.pl

Osobiście sam jestem zwolennikiem takich miejsc w pociągach, bowiem w komunikacji miejskiej ciężko by było wprowadzić takie miejsca. Dla mnie najbardziej uciążliwe są nie tyle rozmowy przez telefon, co głośne zachowanie małych dzieci. Tu może pojawić się zarzut, że sam byłem małym dzieckiem. Tak, ale rolą rodzica jest, by dziecko od małego uczyło się szacunku do innych osób i by dziecko nie utrudniało podróży innym osobom. Oczywiście tą kwestię należy rozpatrywać bardzo indywidualnie, bowiem jednym zabawa dziecka w pociągu będzie bardzo przeszkadzać, innym wręcz przeciwnie. Niekiedy starsza osoba przy takim brzdącu sama przypomni sobie czasy swojego dzieciństwa, a przy okazji nauczy małego człowieka nowych rzeczy. Pewnym rozwiązaniem dla osób, dla których liczy się spokój w pociągach jest funkcjonujący podział na klasy wagonów w pociągach. Przyjęło się nieoficjalnie, że wagony spokojniejsze to wagony klasy pierwszej.

W Polsce strefę ciszy wprowadzono jako pilotaż. Jak takie miejsca funkcjonują w innych krajach? Osobiście miałem okazję podróżować po wielu krajach Europy i takie rozwiązanie sprawdza się bardzo dobrze. Wszystko zależy od kultury osobistej i zasad dobrego wychowania podróżnych, ale z całą pewnością mogę stwierdzić, że jest to bardzo dobre rozwiązanie, szczególnie w krajach zachodniej Europy (Niemcy, Austria, Francja). Nieco gorzej sytuacja wygląda na przykład we Włoszech, gdzie temperament ludzi jest taki, że niemal nie do pomyślenia jest zachowanie się spokojnie w pociągu. Sam miałem okazję podróżować pociągiem nocnym z rodowitym Włochem, któremu zwrócenie uwagi przyniosło skutek odwrotny do oczekiwanego.

Poruszyłem kwestię podróży pociągami nocnymi. Tu występuje ważny aspekt i też taki nieoficjalny podział, że w pociągach nocnych, z automatu ma panować strefa ciszy. Niemal każdy podróżny wybierający podróż nocą śpi lub chociaż drzemie. Pomijam fakt zachowania bezpieczeństwa (bowiem właśnie wtedy dochodzi do największej liczby kradzieży), jednak podczas takich podróży głośne zachowanie nie jest mile widziane. W tak zwanych pociągach dziennych, współpodróżni pozwalają na „więcej”.

A jakie są Wasze komentarze do wprowadzonej w Polsce usługi? Czy Waszym zdaniem jest to dobre rozwiązanie. Zapraszam do dyskusji w komentarzach pod niniejszym artykułem.

Autor:

Łukasz Piotrowski



REKLAMY
Dobre Zamienniki Perfum | Praca dodatkowa |





Warning: require_once(/users/sh204231/www/1435pl/8736c3565e18c1603da9fe10e70c1825/SeoPilotClient.php): failed to open stream: No such file or directory in /users/0031/sh204231/www/1435pl/wp-content/themes/reporter/footer.php on line 30

Fatal error: require_once(): Failed opening required '/users/sh204231/www/1435pl/8736c3565e18c1603da9fe10e70c1825/SeoPilotClient.php' (include_path='.:/usr/local/php56-cgi/include:/usr/local/php56-cgi/lib:/conf/php/php56/pear:/usr/share/pear') in /users/0031/sh204231/www/1435pl/wp-content/themes/reporter/footer.php on line 30